ELABORACIÓ DE TEXTOS

"VALENCIÀ? CLAR QUE SÍ! 

PERÒ SEMPRE RESPECTANT L'ELECCIÓ DE CADASCUN"


Vaig nàixer a València, i he crescut en el barri de la Malva-rosa.
La llengua majoritària de la població d'aquest barri és el castellà, havent-hi un percentatge molt baix de valenciano-parlants.

Els meus pares van decidir matricular-me en el CP. Vicente Blasco Ibáñez, on compta amb el PIP (Programa d'Incorporació Progressiva). Com ben hem vist en les sessions de l'assignatura “Desenvolupament d'Habilitats Comunicatives en contextos multilingües”, aquest programa té com a llengua base el castellà. En educació infantil, s'introdueix el valencià a nivell oral, produint en els alumnes un primer contacte amb l'altra llengua oficial que no els és l'habitual. A partir de l'educació primària, el PIP suposa la introducció de l'assignatura de Valencià: Llengua i Literatura des del primer curs, i com a mínim, l'assignatura de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural des de 3er de primària en valencià.

Quan vaig acabar els meus estudis d'educació primària, em vaig inscriure en l'Institut Isabel de Villena, situat també en el barri de la Malva-rosa. Aquest centre comptava amb dues línies lingüístiques: PIP (Programa d’Incorporació Progressiva) i PEV (Programa d'Ensenyament en valencià).

Vaig veure oportuna la inscripció d’Educació Secundària en PEV, per a millorar el meu nivell de valencià tant a nivell oral com a escrit. Però tal com anava passant de curs, em vaig adonar, ja no sé si pel centre o pels docents, que realment aquest programa no s'estava aplicant de forma correcta, doncs fins a alguns (la gran majoria) dels docents, impartien les seues classes en castellà. Simplement vaig observar, que en haver-me matriculat en aquest programa, el nivell acadèmic en general de l'alumnat era més elevat, però el castellà seguia sent la llengua de comunicació en general.

Posteriorment, quan vaig finalitzar batxillerat, vaig decidir realitzar un cicle formatiu de grau superior en Activitats Físiques (TAFAD). Al no comptar amb molts centres públics on s'impartia aquest cicle, vaig fer la inscripció i finalment em van cridar des del Port de Sagunt. Allí, vaig poder observar durant els meus dos anys d'estada, que majoritàriament i de nou es parlava en castellà.

Fins que no vaig accedir a la Universitat, no em vaig adonar compte de l'important que era tenir un bon nivell en llengua valenciana.
Ara com ara, seguisc relacionant-me amb la meua família, amics/as i companys/as en castellà, i note la manca de competència lingüística en valencià.

És més, després d'haver realitzat les pràctiques en el mateix col•legi on vaig estudiar, he observat que el nivell de llengua valenciana és molt fluix. Els alumnes no acaben d'entendre ni de comunicar-se en aquesta llengua, per la qual cosa existeix una falta gran d'hores impartides en valencià.

A través d'aquestes experiències i analitzant el que hem treballat en aquesta assignatura, m'adone que:

  • El sistema educatiu en el meu cas ha fallat en la educació en valencià (tenint en compte les meues experiències), i que
  • Jo no he posat molt d’interès per millorar la meua competència lingüística en la llengua valenciana. 


I què he de canviar jo, ja no solament com a alumna sinó com futura docent? 

El mostrar més interès per comunicar-me en valencià, i formar-me per a aconseguir una competència lingüística òptima en aquesta llengua.

Abans d'acabar, m'agradaria assenyalar, que malgrat ser conscient que jo no he rebut la millor educació en valencià en els centres on he estat matriculada, l'educació en els seus altres vessants, des de la meua visió com a alumna, va ser estupenda. No m'agrada escoltar com es menysprea el PIP, perquè igual que he vist que a través d'aquest programa actualment es veu reflectida en mi una manca en aquesta llengua, pense que cadascun és lliure de poder triar en què idioma vol expressar-se. Estic a favor que s'amplien els programes o les hores dels mateixos en valencià, però també pense que és respectable que cadascun, viva a València, a Conca o a on vulga, puga expressar-se en l'idioma que millor se senta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada